03 October 2011

binatang yang best untuk dipelihara #1

Assalamualaikum... fuh dah lama tak update blog.. aku banyak kerja sket kat opis.. dengan kursus nya.. laman web nya...nanti laman web jkr kedah dah siap boleh la hampa semua masuk.. weee~~~ *saje nak gtau aku yang buat hoho



tajuk entry hari ni aku tergerak hati nak buat sebab semalam petang time aku balik kerja..
hujan lebat jugak la... kot2 umah aku ni ada anjing... bukan anjing kurap... tapi anjing ni bek n takut ngan orang.. bulu dia kemas.. mcm anjing org gak la.. anjing ni memang selalu dok berkeliaran kot2 umah aku... tapi semalam hujan lebat... bila aku balik dia terus lari dok dalam hujan.. aku rasa nak menangis pon ada.. kesian gila.. cuba bayang korang dok dalam hujan dengan sejuknya... aku panggey dia.. *auuukkk auuukkk haa.. nak kata aku anjing la 2 aku pndai panggey anjing kan ... dia tak mai pon kat aku... aku pon masuk dalam rumah...buka tingkap.. n tengok dia p mana.. dia lari p mana pon aku tak tau la.. then aku teringat kucing aku dulu penah kuar umah jalan dalam hujan.. sob3.. rindu nuky n rain... mesti korang tak tau kan.. leh tengok kat entry ni..  aku penah jugak join kontes gambar kucing comel 




eh lari tajuk plak kan.... okay.. aku back to the tajuk nah... binatang2 kat bawah ni aku rasa korang memang patut try jaga... aku sayang sangat binatang2 yang penah aku bela... dulu kura2 aku siap beli pokok kelapa n dia suka sgt panjat pokok kelapa...



aku bela sebab depa terapi bila aku sedeh.. depa jugak tempat aku luahkan perasaan... aku selalu ja cakap dengan kura2 aku, hamster aku.. kucing aku lagi la.. kucing ni macam memahami ja... kalau hampa.. hampa bela buat apa????




KUCING

rain n nuky.. aku sentiasa rindu depa.. :'(

kucing dikenali sebagai kucing bela jinak ialah mamalia karnivor kecil dari subspesis Felis silvestris catus.... kucing ni menjadi feveret ramai orang didunia ada dua sebab, untuk tangkap tikus atau untuk bermanja2.... yela.. mana ada orang bela kucing saja2 kan??



depa juga haiwan yang pintar dan ada yang berkebolehan untuk menggunakan mekanisma ringkas seperti tuil pintu atau tandas manusia, seperti yang dijelaskan dibawah. Mereka berhubung dengan mengiau ("meow"/"miaou"), mengeluarkan bunyi 'purrr', berdesis dan juga isyarat anggota... kucing boleh dikatakan baru lagi dijinakkan, oleh itu kucing juga boleh hidup di kawasan liar dan selalunya mereka akan membentuk satu koloni kecil. 

Abu Qatadah berkata bahawa Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, "Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang perumahan)," [Hadis Riwayat At-Tirmidzi, An-Nasa'i, Abu Dawud, dan Ibnu Majah].

Diriwayatkan dan Ali bin Al-Hasan, dan Anas yang menceritakan bahawa Nabi Muhammad SAW pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu, baginda bersabda, "Ya Anas, tuangkan air wudhuk untukku ke dalam bejana." Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju ke bejana. Namun, seekor kucing datang dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sehinggalah kucing tersebut berhenti minum lalu (baginda) berwudhuk. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, "Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, bahkan tidak ada najis."

Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahawa hambanya memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun, ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang solat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menaruhnya. Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan solat, ia lupa pada buburnya. Datanglah seekor kucing, lalu memakan sedikit bubur tersebut. Ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, 'Aisyah RA lalu membersihkan bahagian yang disentuh kucing, dan Aisyah memakannya. Rasulullah SAW bersabda, "Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling." Aisyah pernah melihat Rasulullah SAW berwudhuk dari sisa jilatan kucing, [Hadis Riwayat AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni].


Hadis ini diriwayatkan dari Malik, Ahmad, dan Imam Hadis yang lain. Oleh kerana itu, kucing adalah binatang, dimana, peluh, bekas dari sisa jilatannya adalah suci.
Nabi Muhammad SAW juga pernah memberi gelaran kepada Abd al-Rahman ibn Sakhr Al-Azdi sebagai "Abu Hurairah" yang beerti "Bapa anak-anak kucing" kerana sikapnya yang sangat menyayangi kucing.
Manakala menurut periwayatan Hadis Nabi didalam Sahih Bukhari Jilid 3, Buku 40, Nombor 552, menerangkan cerita seorang wanita yang telah terkena cakaran oleh seekor kucing dan bagi menghukum kucing itu, wanita tersebut telah bertindak mengurung kucing dalam sangkar penjara dan tidak memberikan kucing tersebut makanan atau minuman. Maka wanita itu dibalas/dihukum oleh Allah dengan buruk atas perbuatan wanita itu.

so ingatlah.. kucing sangat2 lah penyayang... kat tangan aku ni penuh dgn parut sebab kucing. .pernah kena gigit sampai getaq badan aku.,.. tapi aku tak pukul kucing.. nak tau cerita?? leh baca kat entry malang tak berbau.. kisah aku dengan kucing...kucing aku gigit tgn sampai berlubang.. n aku langsung tak pukul dia.. tapi dia dtg kat aku.. sebab aku tau dia rasa bersalah... try la bela n sayang depa.. :)


p/s : Manusia yang berjaya adalah manusia yang pernah gagal, Manusia yang gagal adalah manusia yang pernah berjaya

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
Comments
5 Comments

5 bebelan:

ReYnn said... [Reply to comment]

comelnye kucing nama rain tuhhhhh!!

Solihin Zubir said... [Reply to comment]

ahahahaha.. lawak2.. perempuan kalau bela kucing, siap pkaikan baju...
sy bela kucing jantan dua ekoq.. slalu sgt buat hal, suka gadoh.. mg kena lempang la pastu.. heheh..

errr... pndai buat web ka? brapa kalau nk upah awk buat web? ;-p

Phat said... [Reply to comment]

aku mmg suka kucing ..dr kecik dah bela kucing...cuma skng je x bela..sebab dok taman kan..kalo dok kg senang skit..i love cat cat very nice

ceritasekupang said... [Reply to comment]

kucing kak N pakai baju...comel la..

AyieNa Nur said... [Reply to comment]

mmg best bela meow..btul terapi yg baik..peneman yg baik juga..menghiburkan..ohhh..kucing sgt cute! comey la kucing ampa..siap pkai baju lg tuu.. =D

bcr the best